Min tidigaste konstupplevelse minns jag som barn när jag fick leka med tygbitar som min mormor hade kvar från ett lapptäcke hon sytt.
Jag fascinerades av hur mina känslor blev påverkade av färgernas urval och
kombination. Färg och form dolde någonting spännande som lockade till
upptäcktsfärd .
Inspirationen till mitt konstutövande hämtar jag från från många källor,
filosofi bland annat. Graham Harman, professor
vid The American University in Cairo, har utvecklat en teori om « konstiga
objekt » (weird objects ) som återspeglar mina egna tankar framför den
tomma duken. G. Harman ingår i en grupp som ägnar sej åt « Object Oriented
Ontology ». De idéerna har väckt stort intresse hos många andra i olika konstkretsar, i synnerhet inom
arkitekturen.
En annan
stimulans kommer från poesi och litteratur . En av mina favoritpoeter på
svenska är Tomas Tranströmer som jag har haft den stora glädjen att få
samarbeta med för de fyra bibliofilupplagor jag gett ut sedan 1995. Hans
förmåga att hitta metaforer ser jag som ett exempel på närmandet till det som
är undanskymt ; det « konstiga
objektet «.
Jag använder
mest blandteknik d.v.s. en kombination av olika konstmedel som olja, akryl, collage
av papper eller textil på duk och färgpenna, pastel och akvarell på papper.
Efter mina studier i Stockholm, Paris och senare USA kom jag tillbaka till Frankrike och delar nu min tid mellan Paris och Uzès. Kontrasten mellan en metropol och småstad,
mellan norr och söder hjälper också till
att stimulera öga och sinne.
15-30 september 2016 deltar jag i en utställning på
galleriet La Verrière i Uzès och alla som kan komma är hjärtligt välkomna.
1 kommentar:
Bästa Ingrid Alm-Pons,
Jag vill gärna komma i kontakt med Dig angående en utställning här på Waldemarsudde i höst med verk av ett urval av André Lhotes elever. Du når mig enklast på mejl: a.meister@waldemarsudde.se
Med vänliga hälsningar,
Anna Meister
Prins Eugens Waldemarsudde
Skicka en kommentar