12 januari, 2015

Birgit Alm-Pons - De konstiga objektens frestelser

         
Min tidigaste konstupplevelse minns jag som barn när jag fick leka med tygbitar som min mormor hade kvar från ett lapptäcke hon sytt. Jag fascinerades av hur mina känslor blev påverkade av färgernas urval och kombination. Färg och form dolde någonting spännande som lockade till upptäcktsfärd .
         
Inspirationen till mitt konstutövande hämtar jag från från många källor, filosofi bland annat. Graham Harman,  professor vid The American University in Cairo, har utvecklat en teori om « konstiga objekt » (weird objects ) som återspeglar mina egna tankar framför den tomma duken. G. Harman ingår i en grupp som ägnar sej åt « Object Oriented Ontology ». De idéerna har väckt stort intresse hos många andra i olika konstkretsar, i synnerhet inom arkitekturen.
           
En annan stimulans kommer från poesi och litteratur . En av mina favoritpoeter på svenska är Tomas Tranströmer som jag har haft den stora glädjen att få samarbeta med för de fyra bibliofilupplagor jag gett ut sedan 1995. Hans förmåga att hitta metaforer ser jag som ett exempel på närmandet till det som är undanskymt ;  det « konstiga objektet «.
         
Jag använder mest blandteknik d.v.s. en kombination av olika konstmedel som olja, akryl, collage av papper eller textil på duk och färgpenna, pastel och akvarell på papper.
        
Efter mina studier i Stockholm, Paris och senare USA  kom jag tillbaka till Frankrike och delar nu min tid mellan Paris och Uzès. Kontrasten mellan en metropol och småstad, mellan norr och söder hjälper också  till att stimulera öga och sinne.
       



15-30 september 2016  deltar jag i en utställning på galleriet La Verrière i Uzès och alla som kan komma är hjärtligt välkomna.

1 kommentar:

Unknown sa...

Bästa Ingrid Alm-Pons,
Jag vill gärna komma i kontakt med Dig angående en utställning här på Waldemarsudde i höst med verk av ett urval av André Lhotes elever. Du når mig enklast på mejl: a.meister@waldemarsudde.se
Med vänliga hälsningar,
Anna Meister
Prins Eugens Waldemarsudde