03 januari, 2015

Setareh Korkchi

SETAREH KORKCHI - SVERIGE IRAN OCH PARIS I SYMBIOS

Setareh Korkchi berättar om sin konst som präglas av intryck fràn tre kulturer


När jag var 4 år flyttade min familj och jag till Sverige. Det var vid resan tillbaka till Iran 12 år senare som allt började och blev starten till min stora passion för konst. I Iran blev jag överöst med färg, form och detaljer, allt fràn mattor och skålar till byggnader och monument. I min konst intar detaljarbete en stor plats. Min konst vill föra tanken till persiska mattor och skålar.
Jag växte som barn upp med två olika kulturer (persisk och svensk). Min svenska uppväxt har spelat en lika avgörande roll i mitt skapande som min persiska bakgrund. Det var i Sverige som jag fick uppleva de magiska årstiderna, den årliga cykeln - hur en årstid övergick till nästa - och på så sätt fick se naturens olika förändringar. I min konst speglar jag oftast runda motiv och cirkelformer som representerar just livet, vår, sommar, höst och vinter.
I vuxen ålder fann jag en tredje kultur som jag föll för. Det var efter avslutade studier i Stockholm som jag bestämde mig att flytta till konstens stad, Paris. Det var i Paris som jag kom att utveckla min konst till vad den är idag. Här kom jag i kontakt med en Beaux-Arts professor som fick mig att experimentera med inte bara färger utan även med olika typer av material och tekniker.
Idag jobbar jag med både akryl och oljefärg på olika material såsom papper, dukar, kartonger. Jag använder mig av en mängd olika verktyg såsom palett-knivar, penslar, pipetter, tuber, flaskor.

Jag vill med min konst förmedla kärlek, värme, glädje, styrka. Jag vill förmedla känslor! Det vackra med livet och dess cykel.

"Art is not what you see, but what you make others see" / Edgar Degas

Setareh Korkchi

www.set-art.com
http:/www.set-art.com/exhibitions
(Information om mina utställningar i Sverige, Frankrike, England.)
info@set-art.com (Ifall ni vill komma i kontakt med mig.)




Inga kommentarer: