Det är nu, 2016,
sextio år sedan initiativet togs till skapandet av en svensk
konstförening i Paris. Det känns då på sin plats att ge en översikt av Svenska
Konstföreningens i Paris verksamheter och att hedra de åtta ledare som
energiskt burit ordförandeansvaret. Föreningens bildande kungjordes sedan
officiellt 1957.
Tanken på bildandet av en svensk konstförening i
Paris tar form i juni 1954 bland konstintresserade personer och de konstnärer
som året innan hade medverkat i en av Svenska Klubben organiserad vårutställning.
Målsättningen är att skapa ett livligare intresse för konst inom den svenska
kolonien. Man vill dessutom främja bättre kontakt mellan kolonien och
konstnärerna och erbjuda stöd åt konstnärerna. Men erfarenheten från
anordnandet av utställningen 1953 leder till slutsatsen att ett fristående
organ behöver skapas för att ge liv åt denna målsättning utan att betunga
Svenska Klubben. Ett konstituerande möte
hålls följaktligen på våren 1956.
Här följer, utifrån ofta kortfattade uppgifter i
föreningens årsmötesdokument, en
summarisk beskrivning av initiativ, fattade beslut och av utveckling av
föreningen. Under nio « ämbetsperioder », från 1956 till 2015, har föreningen
alltså letts av åtta förgrundsgestalter (Carl Gustaf Bjurström har varit
ordförande i två perioder). Som vi kommer att se har också grundarna av
föreningen länge haft bärande uppdrag i styrelsen.
Mycket finns kvar att säga. Alla som har minnen och
anekdoter som borde hågkommas är därför välkomna att kontakta styrelsen för att
berika denna anspråkslösa krönika.
Sven
Aurén 1956-58
Den 5 mars 1956 samlas till ett konstituerande
möte de personer som skall komma att bilda den första styrelsen med Sven Aurén
som ordförande, Lennart Hernod som vice ordförande, Carl Gustaf Bjurström som
sekreterare och Ernst Wallin som skattmästare. Föreningens bildande kungörs i
Journal Officiel 8-9 april 1957 och mellan november 1956 och juni 1957 samlar
föreningen 176 medlemmar.
En första separatutställning i föreningens regi äger rum i november 1956. Våren därpå, den 10
maj 1957, organiseras en för alla pariskonstnärer gemensam vårsalong, där 22
konstnärer får tillfälle att ställa ut
sammanlagt 70 konstverk. Vårsalongen avslutas med en « årsmiddag »
där 20 konstverk inköpta på vårsalongen lottas ut bland medlemmarna. De första
årens gemensamma utställningar presenteras också som minnesutställningar över
nyligen avlidna konstnärer. Ännu en separatutställning hålls på hösten 1957.
Svenska Klubben ställer kostnadsfritt sina lokaler till förfogande vid dessa
tillfällen.
Lennart
Hernod 1958-61
En vårutställning äger rum i maj. Föreningen
finner sin grundläggande rytm i två årliga separatutställningar och en
vårsalong, som avslutas med en middag där inköpta verk lottas ut. 1958 har
föreningen 196 medlemmar
Carl
Gustaf Bjurström 1961-64
1961 bildas en hjälpfond till behövande konstnärer.
För att skapa fonden betalar varje medlem, tillsammans med årsavgiften 1961 på
10 F, en avgift på 5 F. Dessutom skall den kommission föreningen uppbär vid
försäljning av utställda verk till enskilda tillföras fonden. Hälften av
tilldelningen ur fonden beslutas på årsmötet medan den andra hälften av de
årliga medlen används till särskilt brådskande eller ömmande fall, som
styrelsen beslutar om. Hjälpen består av inköp eller beställningar till
konstnärerna. Under året köps det sålunda in ett verk av en konstnär och
försträckning (ja, så står det = ett penninglån) ges till en annan konstnär.
Ett intressant initiativ tas 1962, då medlemmarna erbjuds
att delta med bidrag till utställningen « Svensk konst i svenska hem ». Efter
den framgång utställningen rönt hålls igen en utställning med samma tema 1964.
1962 ges
ett första lån till en konstnär, vilket återbetalas 1963. Ytterligare en
konstnär ges ett lån 1963 och långivningen fortsätter under kommande år.
Arne
Gustafson 1964-67
1964 ger Svenska Klubben i uppdrag åt föreningen att
vårda dennas konstsamling. En restaurering av ett stort antal tavlor utförs då,
liksom en omhängning av Klubbens konst.
Ove
Olson 1967-74
Ove Olsons ordförandeskap är det enda som innhafts
av en konstnär.
1967 hålls
en tredje utställning « Svensk konst i svenska hem », som åter blir en
stor publikframgång.
Föreningen mottar 1971 i gåva av en svensk
konstnär ett konstverk värderat till 1000 F. Efter försäljning kan ett
stipendum på denna summa under 1972 utdelas till en behövande svensk konstnär.
En ansökan görs 1973 till Statens konstråd om en
finansiering av parissvensk konst till den nya ambassadbyggnaden i Paris. Till
svar anslår Konstrådet 20 000 F för inköp av verk av svenska konstnärer i
Frankrike.
Under 1973 inbjuds föreningen att samarbeta med Le
Centre Culturel Valéry Larbaud i Vichy
kring en utställning. Trettio svenska konstnärer deltar i utställningen.
I samband
med restaureringen av det Svenska Sjukhemmet 1973 gör Konstföreningen ett
upprop till var och en av de svenska konstnärerna att skänka ett konstverk.
Alla ställer upp med bidrag till hemmets dekorering.
Holger
Sonnenstein 1974-77
Från 1974 till 1976 utdelas ett årligt stipendium
på 1000 F till svenska konstnärer ur den 1961 bildade Konstnärsfonden i
Skandinaviska Banken.
Höga kostnader för porto och tryck gör att
styrelsen säger sig inte ha möjlighet att skicka information om svenska
konstnärers utställningar i Paris. Detta
medför att styrelsen anser sig tvungen att hävda att sådan information ligger utanför ramen för
föreningens verksamhet.
För fjärde gången organiseras 1976 en utställning
« Svensk konst i svenska
hem ».
Och i konstlotteriet äger dragningen från och med
1976 rum efter en förutbestämd ordning och inte efter verkens värde.
Carl
Gustaf Bjurström 1977-84
Då årsmötena visar sig ibland kunna bli högljudda,
skänker Anders Strandberg 1978 en ordförandeklubba till föreningen. Den används
fortfarande.
För första gången anordnas 1979, utöver vårmiddagens
stora konstlotteri, ett kostnadsfritt speciallotteri under själva middagen, där
ett donerat konstverk lottas ut.
1980 når medlemssiffran 322. Den sjunker därfter
och man söker på nytt passera 300-medlemmarsstrecket
På vårsalongen 1980 ställer 45 konstnärer ut 125
verk och på 1984 års salong ställer 49 konstnärer ut 132 verk. Det är den största vårsalong föreningen
gjort.
När Ernst Wallin
avlider, 1982, hade han varit skattmästare från 1956 till 1977.
Styrelsen får då ta emot en konstsamling om 64 verk som av honom testamenterats
till Konstföreningen. I oktober samma år anordnas en utställning med
försäljning av verken. 30 verk säljs och inbringar 79 000 F, varav
70 000 F avsätts till en nybildad
minnesfond efter Ernst Wallin. Denna summa placeras i köp av SICAV, vilkas
avkastning avses finansiera stipendier eller inköp av konst.
An norsk konstnär inbjuds 1983 att ställa ut två tavlor "trots att hon inte var svensk medborgare. Den norska klubben delar visserligen lokaler med svenska klubben, men Konstföreningen är än så länge enbart svensk". Ett undantag beslutas. Men Carl Gustaf Bjurström anmärker i en notis att "tavlorna inte var torra eller ens inramade: de som hängde kladdade ner händerna och besökarna fick färg på sina kläder."
An norsk konstnär inbjuds 1983 att ställa ut två tavlor "trots att hon inte var svensk medborgare. Den norska klubben delar visserligen lokaler med svenska klubben, men Konstföreningen är än så länge enbart svensk". Ett undantag beslutas. Men Carl Gustaf Bjurström anmärker i en notis att "tavlorna inte var torra eller ens inramade: de som hängde kladdade ner händerna och besökarna fick färg på sina kläder."
Kerstin
Astman 1985-95
Kerstin Astman har burit ansvar i föreningen i 30
år. Det första uppdraget ges henne 1965. Hon väljs då in i inköpsnämnden och blir
så småningom styrelseledamot, 1967. Från och med 1969 är hon oavbrutet
sekreterare till 1985, då hon utnämns till ordförande. Under tio år, till 1995,
leder hon föreningens styrelse.
1985 delas det första stipendiet ut ur
Wallinfonden. 8 000 F tilldelas konstnären Jert Johansson
För att uppmuntra
tillskott av nya mdlemmar beslutas 1987 att de som värvar 5 nya
medlemmar skall få en litografi,
« Fågelns hemlighet », utförd av
Olle Svanlund.
1988 hålls i samarbete med Svenska Institutet en
minnesutställning över Kristina Hedenström med verk i Konstföreningens ägo. Vinsten på de 6 tavlor som sålts läggs till
Ernst Wallin-fonden och en vandringsutställning i svenska muséer av de
kvarvarande verken planeras till 1989.
1990 passeras åter 300-gränsen med 307 inskrivna
medlemmar
På vårsalongen 1991 inköps 12 tavlor varav 11 går
till det sedvanliga lotteriet på vårmiddagen. Den tolfte går till ett
extralotteri med särskilda lotter som, i likhet med 1979 års speciallotteri,
ingår i middagspriset.
1992 har föreningen 311 medlemmar och hela 52
konstnärer ställer ut 123 verk. Problem uppstår emellertid med att ta emot alltför
många konstnärer med alltför många verk på ett begränsat utrymme. Därför bestäms det att en allmän vårsalong
fortsättningsvis kan hållas vartannat eller vart tredje år. Denna menas kunna växla
med utställningar av 3-4 inbjudna konstnärer. På denna reform följer 1994 en
stadgeändring som träder i kraft 1995.
I november 1994 hålls en auktion på resterande
verk av Wallins samling och av Kristina Hedenströms verk som leder till att
33 224 F kan tillföras minnesfonden.
Harald
Friberg 1995-2015
En nymodighet 1996 är att medlemmarna får ge
förslag till inköpsnämnden för inköp på vårsalongen. Samma år bildas den
uppskattade onsdagscirkeln med ateljébesök, föredrag och besök på
utställningar.
Som ett led i stödet till de svenska konstnärerna
i Paris beslutas det år 1999 att varje år ge en konstnär i uppdrag att utföra
en litografi. Ett exemplar ges till varje medlem och ett antal extra exemplar
trycks för att kunna säljas till intresserade köpare. För att täcka ersättning
till konstnärerna liksom tryckkostnader
höjs medlemsavgiften med 25 F. Den första litografin utförs 2000 av Bengt
Olson.
2000 äger också rum hos Pontus Carle en
utställning med verk av de 16 första Ernst Wallin-stipendiaterna.
På årsmötet 2001, efter avslutade rapporter och
val, underhåller ordföranden med att till pianoackompanjemang sjunga kända sånger
av Karl Gerhard och Ernst Rolf efter middagen, vilket övergår i allsång.
Carl Gustaf Bjurström avlider 2001. Till hans
minne organiseras på hösten samma år utställningen « Som på Gustafs
dagar ». Bland de 53 utställda
verken fanns naturligtvis verk utbjudna till försäljning men också 22 verk
utlånade av Klubben och av privata samlingar.
Året därpå, 2002, förklaras för medlemmarna på
årsmötet hur medlemsavgiften fördelar sig på de olika utgifterna. Avgiften
uppgår då till 35 € som inbegriper : 15 € konstinköp, 9€ litografin,
9€ tryckerikostnader och utskick, samt 2 € för övriga utgifter. Avgiften höjs
till 40€ för 2003.
Under denna period återkommer vårsalongen
vartannat år och alternerar med « vårutställningen », där inbjudna
konstnärer ställer ut. Till 2003 års « vårutställning » ges
samlingsnamnet « Dröm eller verklighet » och alla artister i och
kring föreningen inbjuds att delta.
Från och med 2006 begränsas föreningens
utställningar till Lilla matsalen på Klubben. Tidigare har ända upp till 170 konstverk kunnat visas på en utställning. Under året hålls en
konstauktion i samarbete med Svenska Klubben. Till inköp utropas tavlor av konstnärer
av vilka Klubben har flera verk, påfyllt, efter upprop av Konstföreningen, med
verk av konstnärer kring föreningen.
2007 fyller Konstföreningen 50 år. En jubileumscocktail
hålls på Svenska Institutet i september och en jubileumsutställning organiseras i oktober.
Där kan ett femtiotal tavlor beses av de ungefär 850 som under åren har köpts
in av Konstföreningen till lotteriet. En ofantlig insats av Gunnar Westholm med
omfattande arkivforskning och lån ur hans egen konstsamling möjliggör denna
exceptionnella utställning.
Brevhuvudet från 1978 avlöses 2007 av Sverre
Erixsons medaljong.
Man konstaterar 2008 att antalet årliga
programpunkter har ökat ordentligt och ytterligare nya initiativ tillkommer
under året. Då inleds traditionen med en välkomstcocktail på Svenska
Studenthemmet för att inviga
Konstföreningens höstsäsong. Samma år öppnar föreningen sin hemsida med information om säsongens program,
aktuella utställningar på parisgallerier presentationer av föreningens
konstnärer.
Till årsmötet 2009, som äger rum i kyrkan, anonnseras
åter musikalisk underhållning. Mötet avsutas då i toner med Hampus Lindwall på
flygel och Sverre Erixson på trombon. Klubbens ordförande ber föreningen att
förlägga flera av sina träffar på Klubben, då restaurangens service, som väckt
synpunkter, ånyo motsvarar
förväntningarna.
Och på årets vårutställning ersätts tavlorna av en
fotoutställning. Utställningarna görs ännu gemytligare, då utställarna på
Klubben hädanfter bjuder på vin så att publiken stannar kvar längre och umgås.
De populära vinterbesöken på grafikateljén A Fleur
de Pierre införs 2011 med visning av slutetappen av tillverkningen av
årets litografi. Tryckningarna hade då ägt rum där sedan 2008.
Ytterligare en uppskattad idé sätts i verket 2012,
då paravgiften införs, som innebär att en rabatt ges när två medlemmar skriver
in sig tillsammans. Dessutom belönas de som värvar en ny medlem med en valfri
litografi ur föreningens samling.
Alla idéer och initiativ som kommit till under de
åtta ordförandenas ansvar och den gemenskap som präglar föreningen hade
naturligtvis inte sett dagens ljus om inte sammansvetsade och entusiastiska
styrelseledamöter och medlemmar i föreningens kommittéer också bidragit med
kropp och själ.
Konstföreningens utveckling, med grundsyftet att
stödja de svenska konstnärerna i Paris, fortsätter med bevarande av uppskattade
traditioner och trivsel, samtidigt som nya idéer förstås även fortsättningsvis
kommer att ta form i takt med tiden och förverkligas. Jag ser fram emot både roliga och spännande
sammankomster tillsammans med styrelsen och konstnärerna och alla medlemmarna.
Svante
Svahnström
1 kommentar:
Skicka en kommentar