Séraphine Louis Grenades sur fond vert 1927 |
Den moderna konstinriktningen "Naivism", som den i allmänhet kallas sedan
1950-talet, upptäcktes av avant-gardisterna redan vid sekelskiftet.
Även om
Picasso, Wassily Kandinsky och Robert Delaunay i början av seklet uppskattade
Douanier Rousseau’s konst för dess abstrakta influenser, är det snarare för
relationen till verkligheten som Naïvismen blev mest uppskattad på
1930-talet i Frankrike. I mångas ögon blev denna, om än
inte helt akademiska estetik, till en barriär
mot modernismens plågor.
Le Rêve Henri Rousseau 1910 |
Genom verk av Henri Rousseau
kallad le Douanier, Seraphine Louis kallad de Senlis, André Beauchant, René
Rimbert och Lou Vivin - konstnärer som visas på Musée Maillol-Fondation Dina
Veirni, t.o.m. den 23 februari, återkommer vi till orsakerna för denna oväntade och omdiskuterade popularitet
Marion Alluchon - Biografi |
Marion Alluchon , doktor
i konsthistoria med en tes som avhandlar den naivistiska konstens genombrott i Frankrike och USA mellan 1886 och 1948”, ett
arbete hon disputerade på Université
Panthéon-Sorbonne Paris 1, under ledning av Professor Philippe Dagen, år 2016.
Sedan 2008 är hon
ansvarig för modern konst på Svenska Institutet i Paris där hon som utställningskommissarie har varit
huvudansvarig för flertalet utställningar med bl.a. ”Identiteter i rörelse: fem
röster av nutida samer” (2014), ”Enligt naturen” (2015) och ”Nationell terapi”
av Peter Johansson (22019–2020).
Hon undervisar i konsthistoria på universitetet, på l’Ecole du Louvre och på l’Institut français de la Mode och är även konstkritiker och sekreterare i föreningen "Portraits", en sammanslutning av konstkritiker för uppkommande konst (www.portraits-lagalerie.fr).
30 januari 2020 kl 19:30
Cercle Suédois
Föredrag på franska
Föredrag på franska
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar