söndag den 16 september 2018
***
Program / Programme
***
Program / Programme
Départ/ Avfart: Paris 10:00
Arrivée
/ Ankomst: Grez 11:00.
Rafraichissement
et paroles autour la vie artistique de l'Hôtel Chevillon de
1860-1914, et puis de nos jours.
Förfriskningar i samband med samtal om Hôtel Chevillon f.o.m. 1860 till 1914 och Hôtel Chevillon idag.
Förfriskningar i samband med samtal om Hôtel Chevillon f.o.m. 1860 till 1914 och Hôtel Chevillon idag.
Déjeuner léger sur place
Lättare lunch på plats
Lättare lunch på plats
Tour
du village avec des explications sur les colonies artistiques de Grez
à partir de 1860.
Guidad tur i byn med Kerstin Decroix som berättar om ett sprudlande konstnärsliv i Grez från
1860 och framåt.
Départ
/ Avfart: Grez 16 -17:00
Arrivée
/ Ankomst: Paris 19:00
Nous vous proposons d'y aller en autocar, le prix dépendra de nombre des passagers.
Si nous remplissons l'autocar (40 personnes) le prix avec déjeuner sera environs 40€ p.p.
Nous vous proposons d'y aller en autocar, le prix dépendra de nombre des passagers.
Si nous remplissons l'autocar (40 personnes) le prix avec déjeuner sera environs 40€ p.p.
Vi har nu hyrt en buss för att åka till Grez och priset per person kommer att bero på antal passagerare.
Fyller vi bussen (40 personer) blir kostnaden inklusive lunch ca 40€ p.p.
"Kom, kom till Grez" för en oförglömlig dag
"venez, venez à Grez" pour une journée inoubliable
"venez, venez à Grez" pour une journée inoubliable
”Akademiens inställning till konstnärskolonin Grez kan sägas vara minst sagt dubbel. Där samlades under det tidiga 1880-talet de mest begåvade, men också de mest stridbara f.d.eleverna, bland annat de som skulle utgöra kärnan i det blivande Konstnärsförbundet: Ernst Josephson, Karl Nordström, Richard Bergh, Georg Pauli, Carl Larsson. Den senare tackade där nej till akademins agrévärdighet - en oerhörd handling som då saknade motstycke, men som inte var så mycket mot en åldrande läroanstalt som mot att han inte tilldelats något av akademins resestipendier. Det är just på Hôtel Chevillon där kretsen utökas av August Strindberg, som opponenternas program diskuteras fram med sin häftiga kritik mot akademin och dess värderingar. 100 år senare anslår samma akademi, medel för att möjliggöra en första teknisk undersökning av Hôtel Chevillon ….
Så rullar det hela på: en svensk mecenat, Erik Malmsten, skänker medel till byggnadens förvärv, stiftelsen Grez sur Loing bildas, åter kan Hôtel Chevillon ta emot gäster sen 1994 …konstnärer, författare, fotografer, kompositörer, forskare."
Så rullar det hela på: en svensk mecenat, Erik Malmsten, skänker medel till byggnadens förvärv, stiftelsen Grez sur Loing bildas, åter kan Hôtel Chevillon ta emot gäster sen 1994 …konstnärer, författare, fotografer, kompositörer, forskare."
"L’attitude de l’Académie des Beaux-Arts envers la colonie d’artistes de Grez peut être qualifié pour le moins ambivalente. A Grez se rassemblaient au début des années 1880 les anciens élèves de l’Académie les plus doués mais aussi les plus combatifs, entre autres ceux qui devaient constituer le noyau de l’association des Artistes, Ernst Josephson, Karl Nordström, Richard Bergh, Georg Pauli et Carl Larsson. Ce dernier décline la dignité d’agréé qui lui est conféré de l’Académie – geste inouï et sans précèdent à l’époque, le geste vise moins un établissement d’enseignement suranné que le refus par l’Académie de lui accorder l’une de ses importantes bourses de voyage. C’est justement là, à l’Hôtel Chevillon dans un cercle agrandi par l’arrivée d’August Strindberg que le programme des opposants est élaboré contre l’Académie. Cent ans plus tard, la même Académie va accorder les moyens permettant une première expertise technique de l’Hôtel Chevillon. Ainsi la roue tourne, Erik Malmsten mécène suédois fait don des fonds permettant l’acquissions du bâtiment, la fondation Grez-sur-Loing est créé dans le but d’y accueillir de nouveau des artistes depuis 1994 … des artistes peintre, des écrivains, des photographes, des musiciens, des chercheurs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar