10 oktober, 2016

Gun Fransson



Jag kom till Paris första gången 1969 efter avslutade studier på Nyckelviksskolans textillinje och Konstfack iStockholm, där jag genast kände mig som hemma. Jag skrev inmig på Konst-Akademin (Ecole des Beaux-Arts) i Paris, ateljé fresk hosmäster Jean Bertholle, där jag studerade i 3 år. 

Under många år har jag arbetat med landskapsmåleri, kroki, skulptur, och film. Min fascination är att studera ljuset och fånga det i mina bilder, och detta har jag gjort på olika platser i Frankrike men även under min vistelser i Svergie. Jag har låtit min intuition styra mitt arbete genom att se och studera andra konstnärers verk i Paris.

Jag blev utnämnd av Svenska Konstföreningen i Paris 1999 till 
årets stipendiat för konstnärligt skapande, en uppmuntran i Ernst Wallins anda som startade 1985 med bildandet av Wallinfonden.

Lärare och kolleger som jag har mött och arbetat med har betytt mycket för mig genom att ge mig en stor frihet i mitt skapande och har hjälpt mig att hitta min egen plats och uttryck i mitt skapande.

Jag arbetar med akvarell, olja, gravyr, litografi, marmor och granit. Jag har även provat på att göra avgjutningar av mina egna skulpturer i läromästare Thangs undervisning i Ville de Paris. Att arbeta med olika material är för mig en fascination och en utmaning mot nya äventyr.  Läs vidare...
http://gunfransson.com/huile/


Inga kommentarer: