Vår begränsade syn på helhetssammanhangen får oss i vår naivitet att tro att insekticiderna endast drabbar de djur som gärna delar jordbruksgrödorna med oss.
Eftersom giftsprutan är ännu mer korkad än vi själva, drabbar den dock även nyttoinsekterna, myllan och - som bumerangeffekt - också oss själva.
Mitt Skalbaggemanifest är ett försök att med konstens hjälp rädda djurens värdighet.
Genom mina verk, skapade utifrån Rorschachtestbilder och ytterskal av darwinistiska vinnare, uppstår nya arter. Resistenta varelser som skänker tröst.
Det medvetna misslyckandet vid försöket att imitera naturen med hjälp av surrogat är därför samtidigt ett styrkebevis: skönheten föds i hjärnan - liksom hoppet.
Den som tar med sig ett av dessa verk hem, är en del av svärmen och kan också ha i minnet att den på så sätt aktivt har motverkat artens utdöende.
Skalbaggemanifestet är en önskan att skåda bortom ytan. Med ett ständigt närvarande insektshotell som blivit konst.
Stefanie Clemen by H.Spohler |
Vita:
Stefanie Clemen is an illustrator, everyday and long-term researcher.
Born in 1966, she successfully completed her childhood in Solingen.
From 1988 she studied communication design at the Folkwangschule in Essen.
With her diploma thesis "Clems Tierleben" (Clems Animal Life) she won the 1996 Science Prize of the Sparkasse Essen, which shows that it is well worthwhile to deal with the major impacts of micro-organisms to take a closer look. Since 2013 there are new items from long-term research projects to be viewed:
the Temporuum Flux.
During her studies, she began to illustrate for various magazines what she still continues enthusiastically.
techniques:
Digilog, hand drawing, mixed media, paper
collage, ink, drawing, scans
Customers, among others:
Greenpeace Magazine,
GEOSaison, Zeitmagazin, Neue Züricher Zeitung, Living At Home, Welt am Sonntag,
Financial Times Deutschland, Die Bank, Aktion Mensch, Ritzenhoff, Beaufort8,
Veolia, Doner.uk, feast uk
publications:
- Mr Albert is no longer ticking properly, 1993;
- Mr. Albert sees the light, 1995, both at Parabel;
- Grausi looks under the stone, at Bloomsbury 2008;
- Albert Albatros albert, at Dressler, 2011, both with Katharina Hagena;
- Vom Kochen und Lieben, 2009 with Christian Wrenkh and Veronika Trubel, with Ueberreuther; vocal cords songbook, with Carus Reclam, 2012;
- Zweistein oder das Brummen der Welt, with Franziska Wolffheim, Knaus 2015currently, together with Katharina Hagena, is working on a thumb cinema literature project about James Joyce's "Ulysses".
- 2019 and 20 beetle manifesto
She has been teaching at the UE University of Applied Sciences Europe, Campus Hamburg since SS 2017.
Stefanie
Clemen lives, researches and draws in Hamburg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar