Eva Bergman
vers le catalogue >>
aas.paris.info@gmail.com
http://evabergmanparis.blogspot.com
jag söker trädet.
eva
Jag tror vi gick om varandra, under arkaderna på Rue de Rivoli eller på andra ställen i Ditt och mitt Paris. Ja, helt säkert gick vi om varandra, ända tills idag.När jag anlände, 19 år gammal, till Gare du Nord med tåg från Stockholm, då hade du redan varit den nybildade Konstföreningens skattmästare i 3 år. Du var konstintresserad, samlade på konst, hjälpte konstnärer. «Till Vännen Ernst Wallin» står det på den skiss som Bengt Lindström gjorde av Dig. Och nu är Du min vän också! Trots att vi gick om varandra.
Sedan dess har många, och många år, passerat under arkaderna. Om Dig vet jag så lite. Du var och är en hemlighetsfull man och ändå vill Du att jag ska berätta om mig själv! Inte så lätt, Ernst! Ett virrvarr av platser och aktiviteter. Men jag tror jag vågar säga att där finns en röd tråd: en ständig lust, ett ständigt behov av en skapande verksamhet, av att uttrycka känslor, intryck och åsikter. Det må vara i form av keramik, skulptur, måleri, teckning, collage, arbete med garn, masker och marionetter, ex-votos… Och det lika väl i Sverige som i Frankrike och i Japan, mina tre “patries”.
De starkaste känslorna? Nog i Japan : Mishima begick självmord, jag födde barn!
Framför allt har leran varit en god följeslagare. Hur många gånger har jag inte frågat en lerklump i min hand “Vad har du att berätta idag?” Alltid har jag fått ett svar.
Men jag lovar Dig, Ernst, att det ska bli ordning och reda här: en blogg där Du kommer att finna, förutom de ovan nämnda aktiviterna, olika “fack”, små lådor, där jag ska berätta allt.
Fast det verkligt privata tar vi på tu man hand… En liten låda ska få namnet “Ernst Wallin” och om den ska jag binda den röda tråden…
Jag har haft “riktiga jobb” också, sådana där man får betalt, du vet. Du hittar dem i lådorna: “på Théâtre Montparnasse”, “på uppdrag för Sandrews Film & Teater i Paris och i Tokyo”, “på NHK Radio Japan” t ex. Och sist men inte minst som “guide-conférencier” här i vår stad, Paris.
Ernst, jag tänkte ta Dig med på en promenad, eller till Louvren, kanske på tu man hand, kanske hand i hand… Eller kanske vill du se någon av mina marionettföreställningar? De riktar sig så väl till barn som till vuxna. Jag tror vi tar den om Huldran…
Vi håller kontakt eller hur, Ernst? Jag återkommer. Vill veta mer om rosorna! Jag har ju spionerat lite på Dig. Hemlighetsfull är Du men jag hittade faktiskt ett gulnat blad, en sida i Din bokföring… De där rosorna? Dyra var de, och de var inte för mig…
Biografi / Biographie
När man följer Eva Bergmans liv och leverne slås man snart av att "teater" är ett nyckelord. Scenkonst och förklädnad i alla former löper som en röd tråd i hennes liv. Alltifrån påverkan av två kreativa föräldrar i uppväxtens Stockholm där upplevda eller återberättade teaterföreställningar fascinerade och stannade i minnet. Senare, i Paris, där Eva slog ner sina pålar sent 50-tal, ledde en kurs på Université du Théâtre des Nations till arbete hos den kände teatermannen Lars Schmidt, där hon länge verkade som sekreterare och lektör av teaterpjäser för eventuella inköp till Sverige, senare även på uppdrag av Sandrews, med ständig bevakning av den levande teatermarknaden i Paris.
Tillsammans med sin dåvarande man - och med
fortsatt förtroende från Sandrews - flyttade Eva Bergman 1967 till sitt
"tredje hemland", Japan, där hon tillbringade fem viktiga år och där
hennes son Yann föddes. Efter författaren Mishimas dramatiska självmord skapade
EB en rad politiska teckningar och collages som i retrospektiv måste betraktas
som revolutionära i sin tidiga radikalitet och feministiska medvetenhet.Eva Bergman – Spectacles et Animations
1972 – 1980
qui a aussi défilé dans le quartier d
A l’Hôpital Bichat, Paris, Gériatrie
Au Centre d’Animation Binet, Porte de Montmartre, Paris 18.
A la Bibliothèque de la Porte de Montmartre, Paris 18
Ateliers Marionnettes Paris 18e,
Atelier Création et Spectacle de Rue: «La Maîtresse a Mal à la Tête»
avec des élèves de l’Ecole Primaire Rue Vauvenargues, Paris 18, en collaboration avec Wiveka Wachtmeister (projet subventionné par la Mairie du 18e Arrdt).
(Il s’agissait d’une reprise, une nouvelle création de «La Maîtresse» crée en 1975 pour l’Ecole Primaire de la rue Lepic, Paris 18, en collaboration avec Barbro Rochefort, décédée depuis).
1960 – 1967Paris – Stockholm - Paris
La Ligue de l’Enseignement, Paris - Cours de soir (gravure,
marionnettes)
La Vallée de Chevreuse, stage de Céramique
(2 semaines)
La Sorbonne - Diplôme de Langue et de
Civilisation (1 année)
L’Université du Théâtre des Nations,
Théâtre Sarah Bernhardt, Paris (1 mois)
La Sorbonne Paris III –
Diplôme d’Etudes Théâtrales, La Sorbonne Paris III (1
année)
Barlock- Institutet, Stockholm – Diplôme de secrétariat
(1 année)
1967 – 1972 Tokyo – Paris – Stockholm – Tokyo
Naganuma Gakko, Tokyo – cours de japonais
Ochanomizu Bunka
Gaguin, Tokyo, cours d’art (céramique, peinture, tissage)
1972 – 1980 Paris – Paris – Paris
La Sorbonne Paris III, Etudes Théâtrales - Maîtrise sur le
Théâtre pour Enfants en Suède
La Sorbonne, Paris VII – Arts
Plastiques (Sculpture, peinture)
Diplôme de Guide-Interprète
/ Guide Conférencier
ADAC – les Ateliers de Paris
(céramique)
1980 – Paris – Stockholm - Paris
ADAC – les
Ateliers de Paris (céramique, masques)
l’Engobe Bleue, Atelier
Annie Beurel, La Frette sur Seine (céramique cuission Raku et
cuisson primitive en fosse)
Atelier Sylvie Bouquet, les beaux
émaux
Atelier Françoise Beauchamps, les Rakus
Atelier 75
Stockholm les nuits…
Atelier St Ouen avec Wiveka Wachtmeister,
les rakus
Atelier Cézon, l’Atelier Sauvage: «Nous avons creusé
un trou»…
Atelier «Ma Cuisine…»
ADAC – Les Ateliers
de Paris (MASQUES)
Centre d’Animation Binet - Salle de
répétition à disposition
Le Petit Ney, Paris, Atelier de
couture, Marie-France Argentino, couturière/costumière








Inga kommentarer:
Skicka en kommentar