BREVET TILL ERNST WALLIN
Bäste Ernst,
Jag tror vi gick om varandra, under arkaderna på Rue de Rivoli eller på andra ställen i Ditt och mitt Paris. Ja, helt säkert gick vi om varandra, ända tills idag.
När jag anlände, 19 år gammal, till Gare du Nord med tåg från Stockholm, då hade du redan varit den nybildade Konstföreningens skattmästare i 3 år. Du var konstintresserad, samlade på konst, hjälpte konstnärer. «Till Vännen Ernst Wallin» står det på den skiss som Bengt Lindström gjorde av Dig. Och nu är Du min vän också! Trots att vi gick om varandra.
Sedan dess har många, och många år, passerat under arkaderna. Om Dig vet jag så lite. Du var och är en hemlighetsfull man och ändå vill Du att jag ska berätta om mig själv! Inte så lätt, Ernst! Ett virrvarr av platser och aktiviteter. Men jag tror jag vågar säga att där finns en röd tråd: en ständig lust, ett ständigt behov av en skapande verksamhet, av att uttrycka känslor, intryck och åsikter. Det må vara i form av keramik, skulptur, måleri, teckning, collage, arbete med garn, masker och marionetter, ex-votos… Och det lika väl i Sverige som i Frankrike och i Japan, mina tre “patries”.
De starkaste känslorna? Nog i Japan : Mishima begick självmord, jag födde barn!
Framför allt har leran varit en god följeslagare. Hur många gånger har jag inte frågat en lerklump i min hand “Vad har du att berätta idag?” Alltid har jag fått ett svar.
Men jag lovar Dig, Ernst, att det ska bli ordning och reda här: en blogg där Du kommer att finna, förutom de ovan nämnda aktiviterna, olika “fack”, små lådor, där jag ska berätta allt.
Fast det verkligt privata tar vi på tu man hand… En liten låda ska få namnet “Ernst Wallin” och om den ska jag binda den röda tråden…
Jag har haft “riktiga jobb” också, sådana där man får betalt, du vet. Du hittar dem i lådorna: “på Théâtre Montparnasse”, “på uppdrag för Sandrews Film & Teater i Paris och i Tokyo”, “på NHK Radio Japan” t ex. Och sist men inte minst som “guide-conférencier” här i vår stad, Paris.
Ernst, jag tänkte ta Dig med på en promenad, eller till Louvren, kanske på tu man hand, kanske hand i hand… Eller kanske vill du se någon av mina marionettföreställningar? De riktar sig så väl till barn som till vuxna. Jag tror vi tar den om Huldran…
Vi håller kontakt eller hur, Ernst? Jag återkommer. Vill veta mer om rosorna! Jag har ju spionerat lite på Dig. Hemlighetsfull är Du men jag hittade faktiskt ett gulnat blad, en sida i Din bokföring… De där rosorna? Dyra var de, och de var inte för mig…
Din Eva
Biografi / Biographie
När
man följer Eva Bergmans liv och leverne slås man snart av att
"teater" är ett nyckelord. Scenkonst och förklädnad i alla former
löper som en röd tråd i hennes liv. Alltifrån påverkan av två kreativa
föräldrar i uppväxtens Stockholm där upplevda eller återberättade
teaterföreställningar fascinerade och stannade i minnet. Senare, i Paris, där
Eva slog ner sina pålar sent 50-tal, ledde en kurs på Université du Théâtre des
Nations till arbete hos den kände teatermannen Lars Schmidt, där hon länge
verkade som sekreterare och lektör av teaterpjäser för eventuella inköp till
Sverige, senare även på uppdrag av Sandrews, med ständig bevakning av den
levande teatermarknaden i Paris.
Tillsammans med sin dåvarande man - och med
fortsatt förtroende från Sandrews - flyttade Eva Bergman 1967 till sitt
"tredje hemland", Japan, där hon tillbringade fem viktiga år och där
hennes son Yann föddes. Efter författaren Mishimas dramatiska självmord skapade
EB en rad politiska teckningar och collages som i retrospektiv måste betraktas
som revolutionära i sin tidiga radikalitet och feministiska medvetenhet.
Den grafiska serien "Le Tour du Soleil"
från 1972 visades först i Tokyo och senare på turné i Stockholm, Holstebro
(Danmark) och slutligen på Cinemateket i Paris. En katalog som finns kvar
vittnar om detta. EB erhöll sin maitrise vid Sorbonne 1976 med ett arbete om
svensk barnteater på 1960-talet, under ledning av den legendariske Jacques
Lassalle.
"Skurgumma",
den teckning som ligger till grund för AAS grafiska blad 2018, kom till i Paris
1977, i efterdyningarna av den feministiska vågen i Sverige och Frankrike. Den
firar alltså 40 år idag men har på intet sätt förlorat i aktualitet. Nog skurar
"gumman" tiljorna också - det står klart inte minst efter
uppståndelsen kring "Me Too".
På 1980-talet kom leran som ett nytt - kanske
mindre kontroversiellt? - arbetsmaterial in i Eva Bergmans nya liv. Skålar,
abstrakta former, kvinnofigurer - ofta i raffinerad rakubränning - tog form.
Lerfigurerna går så småningom över i marionetter och dockor, allt från
fingerdockor till jättefigurer som måste bäras av två personer. Eva gestaltar,
tillverkar och framträder på scenen. Under hela denna period och framöver är
det angeläget att också framhålla Eva Bergmans viktiga roll som
guide-conferencier inom konst och arkitektur, inte minst för professionella grupper
från Sverige på studiebesök i Paris.
En av höjdpunkterna i EB:s scenkonst är
"Lingonprinsessan», en perfekt illusorisk föreställning där aktörerna
gestaltas av olika köksredskap: skedar, gafflar, sallads- eller snigelbestick,
och där Eva, som en storögd Gelsomina från Fellinis «La Strada", skickligt
och ekvilibristiskt manipulerar rollfigurerna.
Idén föddes när EB som "Blouse Rose" arbetade ideellt med
dockor i sjukhusmiljö för att roa och distrahera svårt sjuka barn. I den
känsliga miljön tilläts inga lurviga dockor som inte gick att sterilisera.
De senaste åren har Eva Bergman i sina
föreställningar samarbetat med sonen, Yann Le Nestour, musiker och kompositör.
Med stora dockor och många exotiska instrument har de roat en publik i alla
åldrar. Som kronan på verket planerar mor och son en opera som redan fått
statligt stöd. "Work in Progress". Ständigt detta skapande! Vi har
all anledning att vara nyfikna och att tacka Eva!
Sonja Martinson Uppman,
december 2017
En s’intéressant de plus près à la vie et aux oeuvres d’Eva
Bergman on s’aperçoit assez vite que "théâtre" se trouve être un mot
clé. L’art de la scène et le travestissement dans toutes ses formes
courent comme un fil rouge tout au long de sa vie. Déjà adolescente elle
était fascinée par des représentations théâtrales vues, ou
racontées/jouées par sa mère au retour
d’un spectacle ! Plus tard Eva
s’installe à Paris, elle est engagée par l’homme de théâtre légendaire,
Lars Schmidt, qui vient d’acheter le Théâtre Montparnasse. Elle sert de
secrétaire dans la journée et ne se plaint pas de lire des manuscrits et
d’écrire des notes de lecture la nuit ! Par la suite elle va aussi
surveiller le marché du théâtre à Paris pour le compte de "Nordiska
Teaterförlaget" et "Sandrews Film & Teater".
Elle part en 1967 au
Japon avec son futur mari français, linguiste, Eva toujours comme
représentante de Sandrews, côté cinéma cette fois ! Le Japon, sa
troisième patrie ! Elle y restera plus de quatre ans, Des années
passionnantes et créatives. Le mariage dans un temple bouddhiste dans la
montagne de Kyoto, la naissance de son fils, Yann. Influencée par les
évènements politiques au Japon et le suicide spectaculaire du romancier
Mishima Yukio, Eva crée une suite de collages/dessins politiques qui
rétrospectivement doivent être considérés comme révolutionnaires dans
leur radicalité et leur conscience féministe.
La série graphique « Le
Tour du Soleil » de 1972 est d’abord exposée à Tokyo, ensuite à
Stockholm, Holstebro et à la Cinémathèque de Paris. Un catalogue témoin
existe encore. De retour à Paris, Eva obtient sa maîtrise en 1976 sur
"le Théâtre pour Enfants en Suède dans les années 1960-70", inspirée par
un cours de Jacques Lassalle.
"Skurgumma", le dessin de la
lithographie 2018 a vu le jour à Paris en 1977 dans le ressac de la
vague féministe en Suède et en France. Il fête donc aujourd’hui ses 40
ans mais n’a rien perdu en actualité, car la " skurgumma", n’est-elle
pas toujours en train de laver les planchers ? Cela semble d’autant plus
évident après l’agitation autour de "Me Too".
Dans les années 1980,
l’argile s’est imposée avec des bols, des formes abstraites, des figures
féminines, la cuisson Raku. Puis arrivent les marionnettes, les toutes
petites et les géantes. Eva les conçoit, les crée, les manipule, les
fait parler, leur donne vie. Pendant tout ce temps Eva a aussi tenu un
autre rôle important, celui de guide-conférencier, un travail
passionnant et enrichissant.
Un sommet de son art scénique s’appelle
"La Princesse Airelle". Un spectacle où les personnages sont des
ustensiles de cuisine et où Eva comme une Gelsomina aux grands yeux de
"La Strada" de Fellini avec l’habileté d’une équilibriste manipule les
tenants de rôles. L’idée est née quand Eva comme ‘Blouse Rose’ a
travaillé bénévolement dans un hôpital pour amuser et distraire des
enfants gravement malades. Un lieu sensible où des poupées poilues
n’avaient pas accès.
Depuis quelques années EB collabore avec son
fils, Yann le Nestour, musicien/ compositeur. Avec de grandes poupées et
des instruments exotiques ils amusent des publics de tous âges. Pour
couronner le tout, mère et fils ont un projet : un opéra qui a déjà reçu
l’aide de l’état. "Work in Progress". Cette création sans relâche !
Nous avons raison d’être curieux et de remercier Eva.
Eva Bergman – Spectacles et
Animations
1972 – 1980
- l’Ecole Primaire
Rue Lepic «La Maîtresse a Mal à la Tête» spectacle de rue avec
une marionnette géante
qui a aussi défilé dans le quartier d
A l’Hôpital Trousseau, Paris, «les Petits
Spectacles de Petites Marionnettes»
A l’Hôpital Bichat, Paris,
Gériatrie
Au Centre d’Animation Binet, Porte de Montmartre,
Paris 18.
A la Bibliothèque de la Porte de Montmartre, Paris
18
Ateliers Marionnettes Paris 18e,
Atelier
Création et Spectacle de Rue: «La Maîtresse a Mal à la Tête»
avec
des élèves de l’Ecole Primaire Rue Vauvenargues, Paris 18, en
collaboration avec Wiveka Wachtmeister (projet subventionné par la
Mairie du 18e Arrdt).
(Il s’agissait d’une
reprise, une nouvelle création de «La Maîtresse» crée en 1975
pour l’Ecole Primaire de la rue Lepic, Paris 18, en collaboration
avec Barbro Rochefort, décédée depuis).
1960 – 1967Paris – Stockholm - Paris
La Ligue de l’Enseignement, Paris - Cours de soir (gravure,
marionnettes)
La Vallée de Chevreuse, stage de Céramique
(2 semaines)
La Sorbonne - Diplôme de Langue et de
Civilisation (1 année)
L’Université du Théâtre des Nations,
Théâtre Sarah Bernhardt, Paris (1 mois)
La Sorbonne Paris III –
Diplôme d’Etudes Théâtrales, La Sorbonne Paris III (1
année)
Barlock- Institutet, Stockholm – Diplôme de secrétariat
(1 année)
1967 – 1972 Tokyo – Paris – Stockholm – Tokyo
Naganuma Gakko, Tokyo – cours de japonais
Ochanomizu Bunka
Gaguin, Tokyo, cours d’art (céramique, peinture, tissage)
1972 – 1980 Paris – Paris – Paris
La Sorbonne Paris III, Etudes Théâtrales - Maîtrise sur le
Théâtre pour Enfants en Suède
La Sorbonne, Paris VII – Arts
Plastiques (Sculpture, peinture)
Diplôme de Guide-Interprète
/ Guide Conférencier
ADAC – les Ateliers de Paris
(céramique)
1980 – Paris – Stockholm - Paris
ADAC – les
Ateliers de Paris (céramique, masques)
l’Engobe Bleue, Atelier
Annie Beurel, La Frette sur Seine (céramique cuission Raku et
cuisson primitive en fosse)
Atelier Sylvie Bouquet, les beaux
émaux
Atelier Françoise Beauchamps, les Rakus
Atelier 75
Stockholm les nuits…
Atelier St Ouen avec Wiveka Wachtmeister,
les rakus
Atelier Cézon, l’Atelier Sauvage: «Nous avons creusé
un trou»…
Atelier «Ma Cuisine…»
ADAC – Les Ateliers
de Paris (MASQUES)
Centre d’Animation Binet - Salle de
répétition à disposition
Le Petit Ney, Paris, Atelier de
couture, Marie-France Argentino, couturière/costumière
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar